Lappiassa on mahdollisuus suorittaa ammatillisten opintojen rinnalla osaamispisteitä e-urheilussa. Osaamispisteitä voi kartuttaa osana Lappian urheiluakatemiatoimintaa, harrastamalla e-urheilua omatoimisesti ja/tai suorittamalla e-urheilun valinnainen tutkinnon osa (15 osp).
Opintojen aikana saat itsellesi työkaluja sekä e-urheilun pelaajana sekä toimijana. Lappian kautta voit päästä mukaan SJ Esports Oy:n Young Talents ohjelmaan ja kohti ammattilaisuraa.
Tällä hetkellä valmennettavana pelinä on Counter-Strike.
Lue uutinen e-urheiluun liittyen: Kiinnostaako e-urheilu osana ammattiin opiskelua?
E-urheilijan polku
E-urheilu osana urheiluakatemiatoimintaa tai e-urheilu harrastuksena.
Lappiassa on kolme eri tasoa e-urheilun pelaamisen opinnollistamiseksi
- Kilpapelaaminen 1 (urheiluakatemiatoiminta) = pelaajapolku huipulle
– Lappiassa 2 kilpajoukkuetta johon pelaajat valitaan
– Joukkueet edustavat Lappiaa turnauksissa
– Opiskelijat urheilijan polulle valitaan ennakkotehtävien ja haastattelujen pohjalta - Kilpapelaaminen
– Haastajajoukkue, josta mahdollisuus edetä kilpajoukkueeseen
– Joukkue tekee oman suunnitelman pelaamisesta ja toteuttavat sitä lukuvuoden aikana
– Joukkuetoimintaan ilmoittaudutaan - Harrastepelaaminen
– Pelaaja tekee oman suunnitelman e-urheilupelaamisesta omalla ajalla ja toteuttaa sen
E-urheilu valinnainen tutkinnonosa ”Esports-alalla toimiminen”.
E-urheilu on valinnainen tutkinnonosa, joka muodostuu valinnaisista tutkinnon osista. Tutkinnon osista jokainen ammattiin opiskeleva voi halutessaan valita 5-15 osp.
- Opiskelija osaa toimia osana e-urheilujoukkuetta
- Opiskelija ymmärtää e-urheilun ekosysteemin
- Opiskelija ymmärtää viestinnän ja markkinoinnin merkityksen osana
E-urheilua - Opiskelija tunnistaa kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin ja ergonomian merkityksen e-urheilussa
Tutkinnon osan aikana käydään läpi mm. joukkueena toimimista, e-urheilun ekosysteemiä, markkinointia, viestintää, fyysistä ja henkistä hyvinvointia, ergonomiaa, ruokavaliota jne.